tiistai 23. elokuuta 2016

Venäjä - Mongolia - Kiina - Kirgisia - Uzbekistan -Kazakstan

Mulla meinaa homma taas lähteä vähän keulimaan. Suunnitelmat kivasta junamatkasta Venäjän ja Mongolian halki Kiinaan ovat muuttuneet Keski-Aasian turneeksi. Kirgisia ja Kazakstan ja ehkä myös Uzbekistan olis kiva nähdä, vaeltaa ja tehdä jeeppireissuja aroille. Listalla on siis yhteensä 6 maata, jotka haluaisin kiertää 1,5 kuukauden aikana. Tää on ihan erinlainen kuin mikään mun ikinä tekemistä reissuista ja TODELLA toivon että tiukkaa budjettiani seuraamalla saan säästettyä rahat matkaan. Se siis siitä mukavasta ja tavallisesta elämästä jota olin ajatellut eläväni. Kituuttaminen jatkuu samaan malliin.

Evil master plan olisi siis matkustaa karjavaunussa ryssien läpi Mongoliaan. Haluan pysähtyä useammassa kaupungissa, päiväkausia kestävä yhtäjaksoinen junassa makaaminen ei ole se, mitä haluan tehdä. Vähän hämmentävän muotoinen Suomi muuten tässä kartassa. 

Jekaterinburg, Novosibirsk ja Altay-vuoret, Irkutsk, Baikal-järvi ja Ulan Ude ovat tällä hetkellä kiinnostavimmat kaupungit. Ivolginskyssa haluaisin mielenkiinnoista käydä katsomassa Dashi-Dorzho Itigilovin korpsea.































Mongoliaan saatan saada matkaseuraksi yhden kaverini, joka ehkä lentää sinne pariksi viikoksi. Istuttiin yksi ilta alas, juotiin kahvia, katseltiin lentolippuja, luettiin tarinoita mongolialaisista uusnatseista, haaveiltiin maitopontikkakänneistä ja jurttaöistä.


Mongoliasta jatkaisin yksin matkaa ja junailisin itseni Pekingiin. Kiina ei niin innosta, mutta onhan siellä juttuja joita nähdä. Kielletty kaupunki, Taivaallisen rauhan aukio, Kesäpalatsi ja Kiinan muuri jne. Mun tansanialainen kaverini ramppaa siellä muutaman kerran vuodessa hieromassa bisneksiä ja osaa varmasti kertoa parhaat vinkit halpaan majoituseen ja kenties jopa heittää mulle joitain kiinassa asuvia tansanialaiskontakteja. :D 

Kiinasta jatkaisin kenties sitten lentäen Kirgisiaan, jossa olen jo valmistautunut tulevani ryöstetyksi huijaripoliisien toimesta heh lol. Ensin olin ajatellut vain meneväni tuosta noin vain junalla Kiinan halki, mutta se taitaa kaatua omaan mahdottomuuteensa. Kirgisiassa meno olis varmaan jotain aavikkotykittelyä.






Kirgisiasta Uzbekistaniin ajattelin yrittää hämärien rajamuodollisuuksienkin uhalla matkustaa bussilla. Uzbekistanissa kiehtoo arkkitehtuuri ja Samarkand, joka muistuttaa Alladinista. 



Kazakstan mua ei nyt ihan hulluna edes kiinnosta, mutta sieltä taitaa päästä helpoiten Suomeen, joten käydään nyt sielläkin.

Ei muuta kuin Silkkitielle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti