torstai 9. tammikuuta 2014

ZNZ

On ollut haipakkaa! Annu, jonka kanssa vuonna 2011 olin yhtä aikaa työharkassa Tansaniassa, saapui poikaystävänsä Tuomaksen kanssa parin viikon lomalle Moshiin. Heti seuraavana päivänä pariskunnan saapumisesta hypättiin 9 tunnin bussimatkalle Moshista Dar Es Salaamiin. Matkaan lähdettiin hyvin jennimäisesti suoraan La Ligan tanssilattialta silmiä välissä ummistamatta. Tuomaksen ja Annun lisäksi talolta hyppäsi kyytiin Taneli.

Dar Expressin toimiston edessä meitä oli vastassa kaksi rupuisinta bussia ikinä. Toista bussia siivottiin yön aikana laatikoistaan karkuun päässeiden hanhien jäljiltä. Hetken odoteltuamme pihaan kurvasi kuitenkin hiukan parempi tasoinen samaisen firman bussi. Lippuja ostaessa oli kerrankin onni matkassa ja saatiin Tanelin kanssa eturivin paikat.

Moshin ja Darin välinen tie oli täynnä tietöitä ja matkan teko siksi hidasta. Pidettiin yksi vessatauko, mutta muuten paahdettiin suoraa rannikolle vaarallisia ohituksia ja äkkijarrutuksia tehden. Darista otettiin ensimmäinen taksi, joka suostui ajamaan meidät järkevään hintaan keskustaan hotellille, vaihdettiin pikaisesti vaatteet, hankittiin lauttaliput ja lähdettiin porukalla läheiseen ravintolaan syömään.

Aamulla lautta Darista Sansibarille lähti klo 9.30. Lautan terminaali oli tupaten täynnä ihmisiä, jotka olivat lähdössä viettämään uutta vuotta Sansibarille. Saatiin paikat aurinkokannelta, jossa jokainen meistä taisi hiukan kärtsätä. Sansibarilla meitä vastassa oli mun työkaveri Juho, joka sattumoisin oli päättänyt ostaa liput Tansaniaan samalle ajalle kuin minä. Syötiin lounaat Archipelago-ravintolassa porukalla, kunnes lähdettiin Juhon kanssa taksilla Sansibarin pohjoisosaan Kendwalle.

Ensimmäinen päivä Kendwalla meni vanhoja muistellessa ja Intian valtameressä uiskennellessa. Kendwalla ei enää juurikaan ollut vanhoja kavereita, mutta muutama aikaisemmilta reissuilta tuttu rantapummi vietti aikaansa beachilla valkoinen tyttö kainalossaan.

Tokan päivän iltana juhlittiin Uutta Vuotta. Pimeän tullessa ranta alkoi täyttymään juhlakansasta ja lopulta paikalla oli tuhansia ihmisiä. Musiikki soi, peppu pyöri, tanssijalka vipatti ja vuosi vaihtui rakettien paukkuessa. Mielettömät pirskeet!

Seuraavana päivänä sairastuin. Kuume nousi hetkessä 38,5 asteeseen ja vatsa meni sekaisin. Makasin yön mökissä kuumehorkassa, kunnes aamulla olinkin yhtäkkiä alilämpöinen. Päivällä olo oli normaali, mutta illalla kuume nousi yli 39 asteeseen. Pyydettiin hotellin respaa soittamaan lääkäri, koska kuume sahasi edes takaisin ja safarille lähtö oli edessä kahden päivän kuluttua. Lääkäri tuli, otti malariatestit ja määräsi antibiootit ja totesi, että olen jälleeeeen kerran saanut ruokamyrkytyksen Sansibarilta. Lääkkeet tepsivät ja kahden päivän kuluttua istuin safarijeepissä matkalla kohti Serengetin äärettömiä heinikkoja..