sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Safarikuulumisia

Sansibarin reissun jälkeen tulimme yhdeksi yöksi Moshiin talolle. Seuraavana aamuna auto starttasi kuuden aikaan aamulla ja pitkä ajomatka kohti Serengetiä alkoi. Safariporukkamme koostui Annusta, Tuomaksesta, Juhosta ja kahdesta suomalaistytöstä. Matkalla pysähdyimme Arushaan ostoksille ja ostimme illaksi ruokaviiniä ja autoon pientä purtavaa.

Automatka jatkui ja jostain Lake Manyaran läheisyydestä poimimme kyytiin kokin ja leiritarvikkeita. Pysähdyimme myös Ngorongoron kraaterilla ihailemaan henkeäsalpaavan kauniita maisemia. Tämä oli mun kolmas safarini, toinen kerta Serengetissä ja Ngorongorossa, ja aina vain Tansanian luonto tuntuu yhtä mahtipontiselta ja satumaiselta.

Saavuttiin Serengetiin vain tunti ennen pimeän tuloa, joten game driving jäi aika vähäiseksi. Ehdittiin hetki ajella, mutta sitten meidän täytyi lähteä pystyttämään telttoja ja kokin laittamaan illallista. Ensimmäisenä yönä en juurikaan nukkunut. Kuuntelin telttaan kantautuvaa hyeenojen naurua ja leijonien karjuntaa ja tein taskulampun valossa laskelmia rahoista, jotka tarvitsisin tänne palatakseni.

Aamulla herättiin aikaisin. Syötiin nopea aamupala ja auringon noustua lähdettiin ajamaan. Ajettiin 9 tuntia ja nähtiin paljon kaikkea uutta. Leopardi päiväunilla puussa, 3 gepardia laiskottelemassa päivänvarjossa, korppikotkien ympäröimä seepran raato, 2 puuhun kiivennyttä leijonaa ja valtava määrä kirahveja. Illalla palattiin leiriin katsomaan auringonlaskua ja pelaamaan korttia.

Kolmentena päivänä herättiin vielä aikaisemmin ja istuttiin aamupalapöydässä jo klo 6:00. Lähdettiin suoraa päätä ajamaan Ngorongoroon, sillä kolmes päivä oli pyhitetty kraateriin laskeutumiselle. Koko aamupäivä jänskitettiin, että nähdäänkö sarvikuonoja, kunnes hetken ajelun jälkeen niitä yhtäkkiä olikin näkökentässämme kaksin kappalein! Sarvikuonot ovat vaikeita bongattavia, sillä Tansanian sarvikuonokanta käsittää enää vain 15 yksilöä.

Kraaterilla ajelun jälkeen lähdettiin kohti Moshia ja oltiin perillä noin klo 20.00. Osa porukasta lähti eri suuntiin; tytöt hostelliinsa ja Juho kaupunkiin. Meidän porukka lähti juhlimaan Tanelin läksiäisiä Makumboon. Makumbossa tavattiin AfriCafen omistaja, noin 40 vuotias Tansanian mittakaavassa äärettömän rikas mies, joka päätti rakastua minuun. Hepulla on ympäri Tansaniaa ja Itä-Afrikkaa ravintoloita, kahviloita, huviloita ja hotelleja ja ison osan varoistaan mies käyttää hyväntekeväisyyteen. Valitettavasti vastakaikua ei massipäällikölle herunut, vaan päädyin sopimaan tärskyt viikonlopulla muuan Joen kanssa. Jatkettiin iltaa vielä Malindiin, baariin jossa huorat ja daladala-kuskit viihtyvät, mutta lopulta 2 siiderin jälkeen minä väsyin niin, että olin valmis lähtemään kotiin.

1. Jos, (huom JOS) mulla olis lastenhuone ja lapsia niin haluisin tosta norsukuvasta sinne huoneeseen taulun. On vaan niin ihana! Ihanalta ja mahtavalta vaikuttaa sun reissusi muutenkin! :)