maanantai 13. heinäkuuta 2015

Salmisen Alligaattoripäärynäjätski

Oli jäänyt pöydälle pari avokadoa pehmenemään ja mietin, että miten saisin ne käytettyä ennen kuin menevät ihan ylikypsiksi. Täällä tulee syötyä avokadoja tosi paljon, koska ne ovat niin paljon parempia täällä kuin Suomessa. Suuria, meheviä möllyköitä ja halpojakin vielä, 400-500 shillinkiä kappale, eli alle kappalehinnaltaan alle 20 centtiä.

Yleensä korvaan salaatin avokadolla, koska rapeaa lehtisalaattia täältä on tosi hankala löytää. Nyt kuitenkin halusin kokeilla Elinan, Erjan ja minun kahvilareissuista inspiroituneena avokadojätskiä. Elina aina ruukasi juoda avokadopirtelöä ja me Erjan kanssa pilkattiin Ellun Hulk-fantasioita.

Avokadojätskiä varten tarvitset:

2 avokadoa --> käytin 1,5 kun ne ovat täällä niin paljon isompia
Suolaa
0.3 dl hunajaa
0,3 dl kookomaitoa --> Mulla oli kaapissa vain tiivistettä ja vanhentunutta kermaa
Sitruunamehua
Pähkinöiä


Mörssää avokadot joko blenderissä tai haarukalla. Mun avokadot oli jo niin pehmeitä, että tein mössön haarukalla. Mun mielestä jätskissä saa olla vähän suutuntumaa ja rakennetta - avokado menee tosi sileäksi blendatessa.  



Laita avokadomössön joukkoon kaikki muut ainekset ja sekoita. Sitruuna piristää kivasti avokadon pehmeää ja rasvaista makua. Ei kyllä kannata käyttää noita kookosmaitojauheita, niissä on minun mielestä vähän sellainen saippuainen paska maku. Hunajan määrää voi vaihdella sen mukaan, että miten makeaa jätskiä haluaa tehdä. Mulla hieman lörähti sitä, joten laitoin sitruunamehuakin sitten vähän enempi. 




Jos sulla on jäätelökone käytössäsi, niin laita ainekset sinne ja anna koneen pyörittää jätskiä. Mun jäätelökone on tällainen miniskidi, Hannan perintöjä, ja jätski tuppaa jäämään sellaiseksi pehmismäiseksi. Mulla oli jätskiainesta niin paljon, että laitoin puolet jäätelökoneessa ja puolet laitoin pakkaseen. Jätskin pitäisi valmistua pakkasessa parissa tunnissa. Jos et käytä jäätelökonetta, niin suosittelen sekoittelemaan jäätelömassaa aina välillä, ettei se jäädy sellaiseksi kiinteäksi klöntiksi.


Tärkeintä näissä ruoanlaittohommissa on kuitenkin aina se, että lopputulos mätsää sisustukseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti