torstai 1. toukokuuta 2014

Pariisi - Muséum National D'histoire Naturelle - Serres Tropicales

Vietän tässä laiskan letkeää, hidasta aamua, vaikka mulla ei oikeastaan olisi sille aikaa. Puolen tunnin kuluttua pitäisi lähteä töihin, mutta ulkona sataa helvetti soikoon lunta ja yritän pitkittää pyörän selkään hyppäämistä niin pitkälle kuin vain voin.

Olen kirjoittanut päiväkirjaani lusikkalistan. Asioita, jotka haluan nähdä ja kokea ennen kuin sitten vanhana ja ryppyisenä kuolen onnellisena ja maailmaa nähneenä kotiini. Moni asia on toteutunut, kuten Serengeti, Afrikan villieläinten näkeminen, Taj Mahal, Kingstonin rosoiset kadut ja Havannan pian sortuvat rakennukset, mutta sademetsässä en ole koskaan päässyt käymään. Sademetsäretkelle on olemassa yksi ja ainoa oikea paikka, Papua-Uusi-Guinea, ja sinne mä matkustan sitten kun olen iso ja rikas. Sitä ennen käyn ottamassa kosketuspintaa sademetsän kasvustoon yliopistollisten puutarhoiden kasvihuoneissa, niinkuin tein Pariisissa. 

Luonnontieteellisen museon kasvihuoneet olivat suuria ja jakautuivat kolmeen osaan. Mun lemppari niistä oli trooppinen metsä, josta bongailin paljon kasveja jotka Suomessa ovat viherkasveja, mutta jotka Tansaniassa kasvavat "meidän" etupihalla ja tienvarsilla. Mulla on niin järjetön ikävä Tansaniaan, että ihan itkettää! Kasvihuoneisiin oli rakennettu sairaan hieno luolasto, jossa välillä joutui hyppelemään kiveltä kivelle ja jonka korkeimmassa kerroksessa pystyi tutustumaan sademetsän kasvien latvustoihin. 







Trooppisen alueen lisäksi kasvihuoneista löytyi oma paikkansa kaktuksille (joista en ottanut kuvia, koska mun mielestä kaikki kaktukset ovat samanlaisia - vihreitä, piikikkäitä puikuloita), historiallisille kasveille ja joillekin kasveille, joiden aihe- tai kasvualuetta en ollenkaan muista! Otin paljon kuvia sieltäkin, mutta koneelle pääsi vain tämä yksi:


Jotain Turussa on, mitä Pariisin kasvitieteellisestä et löydä. Niitä jättilumpeita, jollaisen päällä mustavalkoisessa Tarzaniassa eräs poika ajelehti vaarallisesti kohti vesiputousta. Ilman lumpeitakin ihan hirvittävän hauska paikka, jossa kantsii käydä! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti