tiistai 5. marraskuuta 2013

Wien & Bratislava päivä 3

Herättiin aamulla aikaisin ja lähdettiin metrolla Hauptbahnhofin juna-asemalle. Ostettiin junaliput Bratislavaan kätevästi automaatista  ja 20 minuutin kuluttua oltiin jo junassa matkalla Slovakiaan. Junamatka kesti pari tuntia ja maksoi 15e. Tosi kätevä tapa matkasta maasta toiseen.

Heti asemalla kontrasti Wienin ja Bratislavan välillä oli aikamoinen. Siinä missä Wien oli puhdas, siisti ja pröystäilevä, loisti Bratislava likaisuudellaan, rumasti tagatuilla alikulkutunneleillaan ja neuvostoliitto-meiningillään. Bratislavan juna-asemalta oli aika pitkä, mutta käveltävissä oleva matka Bratislavan vanhaan kaupunkiin. Matkalla saimme nauttia mm. maahan heitetyistä paskavaipoista ja tienposkessa kuseskelevista slovenskoista. Silti hetken aikaa olin aistivinani kivoja Itä-Eurooppa-viboja, jotka tosin aika pian karisivat...

Nämäkin veistokset katolla ovat lienee olleet joskus valkoisia?

Myöskään Bratislavan mukahauska patsastaide ei sytyttänyt meidän seuruetta.

Bratislavan ykkösnähtävyydeksi luokiteltu linna sijaitsee ihan Vanhan kaupungin kupeessa korkean mäen päällä. Alhaalta käsin katseltuna edessä oleva kävelymatka näytti silkalta perseilyltä, mutta päästiin aika kivuttomasti ylös jopa hoosiannaa huutavien pohkeideni ja eturistisidevamman kanssa.

Linnan pihalta oli kauniit maisemat, mutta siihenpä paikan hienous sitten jäikin. Mentiin linnassa sijaitsevaan museoon, joka oli täynnä pilalle restauroituja tauluja. Museossa vahtia pitivät slovakialaiset verikoiramummot, jotka meinasivat purra jos tauluja erehtyi katsomaan liian läheltä. Todettiin Bratislavan olevan ihan vessa, haettiin kaupasta luumuviinaa ja lähdettiin kauheaa kyytiä takaisin Wieniin.

Bratislavasta jäi paha mieli ja hirveä nälkä, joka kaikkoaa vain wieniläisellä leivoksella ja halvalla kaljalla... Etsittiin vaikka kuinka kauan kivaa kahvilaa ja tunnelmallista pubia, kunnes vihdoin löydettiin etsimämme. Ensin siis kahville.

Ja kermavaahtoövereiden jälkeen tuopposelle. Pubi oli tunnelmaltaan hauska, siellä soi hyvä musiikki ja pähkinänkuoret sai heitellä surutta lattialle.

Vedettiin startteriksi kolmeen pekkaan kinkkua, leipää, juustoa ja oliiveja ja pohdittiin, että tällainen baarinaposteltava tyssäisi Suomessa Eviran hygianiasäädöksiin ja bykrokraatian rattaisiin. Onnistuin nälkäisenä ruokaa suuhun lappaessani heittelemään rasvat lemppari pöksyilleni, huomenna käydään sappisaippuan kanssa vastaiskuun ja toivotaan, että housuista tulee vielä yhtä ihanat.

Saatamme tulla joskus myös sinun postilaatikkoosi!

Illan päätteeksi käytiin vielä illallistamassa torilla lähi-itämaisen tyyppista ruokaa tarjoilevassa ravintolassa ja paineltiin nukkumaan. 4 tunnin kuluttua oli jo oltava taksissa matkalla lentokentälle!