perjantai 9. lokakuuta 2015

Suomeen!!!

Mun joululoman ajankohta on varmistunut ja matkustan Suomeen 8.12! Oon Suomessa noin 6 viikkoa ja palaan Tansaniaan hieman tammikuun puolen välin jälkeen. Innostuin hieman pröystäilemään ja ostin lennot KLM:ltä Ethiopianin tai Turkishin sijaan, kun Damissa on niin kiva vaihtaa konetta ja käydå maistelemassa juustoja pikkuputiikeissa.

Pikkubreikki tekee hyvää ja on kiva tavata kavereita, perhettä, sukulaisia ja viettää joulu kotona. Saan myös vieraita Suomesta helmikuussa ja ollaan suunniteltu muutaman päivän reissua Ruandaan. Ruandan viisumikuviot vaan ovat mulle hieman epäselvät, mutta onhan tässä vielä monta kuukautta aikaa selvitellä asioita.

Suomessa haluan pääsääntöisesti vain olla. Lämmittää leivinuunia Kopsassa ja tehdä iskälle veripalttua, raatata isovanhempien kanssa, käveleskellä metsässä, kierrellä kirppiksiä äiskän kanssa ja moikkailla kavereita Helsingissä, Lappeenrannassa ja Turussa. 

Oon suunnitellut to do-listaa, johon ehdottomasti kuuluu ainakin perusteellinen lääkärintarkistus yksityisellä puolella, hampaiden huollattaminen, kampaaja ja ripsien laitto. Mulla on yksi paikka poskihampaasta puoliksi rempallaan, mutta kun se ei vielä oireile niin yritän vältellä tansanialaisella hammaslääkärillä käymistä. Ehkä myös silmälääkärillä käynti voisi olla paikallaan, koska en oo käyny näöntarkastuksessa sitten yläasteen ja se tuntuu ihan aiheelliselta, kun meidän perheessä kaikilla muilla on näköongelmia paitsi mulla. Kenties sieltä löytyisi myöskin avain pääkipujeni saloihin!

Oon myös tehnyt pientä ulkosuomalaisen ostoslistaa:
  • ruisjauhoja (tai valmiita leipomispakkauksia IKEAsta)
  • savustuspusseja
  • maustepippuria
  • savulohta ja mätiä pakastimeen (TVL:llä on generaattorit ja pakkaset pysyvät aina pakkasasteissa. Mun sähkösysteemi ei riitä pitämään pakkasta päällä sähkökatkojen aikana)
  • vuohenjuustoa, homejuustoa, valkohomejuustoa, kermajuustoa ja leipäjuustoa ja halloumia
  • poppamiehen chilikarkkeja, koska niillä on hauska jekuttaa ihmisiä
  • leivinpaperia
  • salmiakkia, hapankorppuja ja fazerin sinistä
  • kuivattuja marjoja
  • suomalaisia kirjoja
  • paljon eri sarjoja DVD:nä 
  • IKEAsta käsipyyhkeitä ja säilytyshommeleita ja muuta tilpehööriä
  • sisutusroipetta Indiskasta
  • hiusvärejä
  • puuteri
  • hopeashampoo ja hopeahoitoaine
  • vaatekaappiin uusia kivoja juttuja ja Karon vintiltä vanhoja vaatteita käyttöön
  • stretchfarkut ja paljon mustia puuvillalegginssejä
  • mustia toppeja
  • alusvaatteita
  • sätkätupakkaa ja venttejä parin viikon tarpeiksi
  • verhonipsuja


Oon katsonut läpi jo melkein kaikki DVD:t mitä mulla on ja netti täällä on niin hidas, että sarjojen lataamiseen menee ikuisuus. Mulla on enää muutama DVD:llinen Frendejä hyllyssä, joten tartteis jotain keksiä. Mun mielestä on ihanaa vaan maata iltaisin kotona ja katsoa telkkaria, kun on päivät ihmisten kanssa tekemisissä. Sopivan aivokuollutta touhua.

Pressavaalien kampanjointi käy kuumana ja Lowassa on tänään Moshissa. Ihmiset ovat saapuneet lähikylistä kuuntelemaan Lowassan vaalipuheita ja poliisit ovat ohjaamassa liikennettä. Joka puolella on Chademan lippuja heilutavia boda boda-kuskeja. Dala dalat, rekat ja bussit huudattavat torviaan ja ihmiset roikkuvat autojen katoilla. Meininki on ihan mieletön ja innolla odotan varsinaista vaalipäivää!

2 kommenttia:

  1. Moikka! Tuli mieleen, kun sanoit Ruandan viisumikuvioiden olevan epäselvät, että mulle taas tuottaa päänvaivaa Tansanian viisumikuviot. Osaatko sä vastata, saako turistiviisumia jatkettua kuukaudella menemällä immigration officeen? Vai onko rajoilla hyppiminen välttämätöntä? :)

    VastaaPoista
  2. Apua, emmää tiiä! Voisin kuvitella, että sitä saisi jatkettua immigrationissa, kun kerran CTA:nkin saa kuulemma uusittua kerran. En oo varma. Nää on just näitä juttuja, joihin on yhtä monta vastausta ku immigrationissa on työntekijöitä :D

    VastaaPoista