perjantai 9. lokakuuta 2015

Tanesco-ulinaa ja tortilloja

Tämä teksti on jo muutaman päivän vanha, mutta mun netti ei oo toiminut sähkökatkojen takia. Olen ujuttautunut alakerran naapureiden langattomaan verkkoon ja vaikka mulla nyt onkin uudet sähkösysteemit katkojen varalle, niin se ei auta nettiasiassa.

Mulla kävi alkukesästä yksi dada siivoamassa ja pyykkäämässä 3 kertaa viikossa, mutta jotenkin touhu meni tosi hankalaksi kun meillä ei ole yhteistä kieltä. Mun piti aina sopia ennalta Luin kanssa ajat milloin dada tulee ja monelta mun pitää olla kotona availemassa ovia. Luis ei jaksanut tätä säätämistä ja dada lakksi käymästä. Siivosin itsekseni kämppää työn ohella, mutta koska etenkin nyt täällä on superkuivaa ja pölyistä, niin perussiivon ylläpito vaati luutuamista kolmen päivän välein.

 Nyt teetätin dadalle avaimet ja sovittiin, että joka maanantai ja torstai dada käy siivoamassa. Avainten luovuttamisesta seursi darrapäivään hieman äksöniä, kun dada tupsahti paikalle omilla avaimillaan viikkaamaan edellisenä päivänä pesemiään pyykkejä myös lauantaina, kun makasin alasti sohvalla epäsopivassa asennossa frendejä katsoen. 

Perjantaina pidettiin tortillailta meidän vapaaehtoisten kanssa mun luona. Tortillat korvattiin TVL:ltä saamilla chapateilla. Paisteltiin jauhelihaa, tehtiin itse herkullinen guacamole ja raastettiin juustoa. Nams nams, olipas hyvää. Mun luota jatkettiin koko porukalla Kaka'siin ja sieltä yökerhoilemaan. Väsyneimmät hyytyivät yhden maissa, Siljan ja Kirsin kanssa jortsuiltiin aamu viiteen. 



Koko Tansaniassa on ollut valtavia ongelmia sähköntoimittamisen kanssa ja viimeiset pari kuukautta oon istunut kotona illat pimeässä. Ensin sähkökatkot olivat vain satunnaisia, sitten niistä tuli säännönmukaisia ja sähköt menivät poikki joka päivä noin klo 19.00 ja katkot kestivät yleensä klo 24.00 saakka. Viimeinen kuukausi on tuntunut välillä ihan toivottomalta kun sähköt ovat olleet poikki usein 12-24 tuntia. Me joilla ei ole mitään systeemiä sähkökatkojen varalle, olemme joutuneet istumaan illat kynttilän valossa ja heittämään pois hirveät määrän jääkaappeihin pilaantunutta sapuskaa. 

Nyt sain vihdoinkin power back up-systeemin ja mulle asennettiin akut, jotka lataantuvat silloin kun sähköt ovat päällä. Akut riittävät pitämään telkkarin, tuulettimen ja lamput päällä noin 10 tuntia. Tänään ihan odottelin sähköjen katkeamista, että pääsisin testaamaan mystisiä bokseja, jotka tupsahtivat olkkarin nurkkaan. Seiskalta sähköt napsahtivat kuin napsahtivatkin poikki ja mun akkujärjestelmä alkoi ruksuttamaan niin, etteivät edes valot kerenneet pois päältä. 


Mun sähkömittari on raksuttanut triplatahtia siitä asti, kun Tansanian sähköongelmat pahenivat. Oon kehittänyt päässäni salaliittoteorian siita, että Tanesco veloittaa kolminkertaista hintaa, jotta saisi katettua sähkökatkojen aikana tapahtuvan hävikin. Toinen vaihtoehto on, että joku perhanan sähköinsinööri on tehnyt kytkentöjä ja hakkeroitunut mun sähkömittariin - sekin on kuulemma mahdollista. 

Tanesco on ollut mukana korruptioskandaaleissa ja sen toiminta on ihan ala-arvoista.  Kilimanjaron  alueen sähkö tuotetaan edelleen Tansanian itsenäistymisen aikaan, eli 60-luvulla asennetuilla turbiineilla. Jopa sokeritehdas TPC tuottaa enemmän energiaa sokerin tuotannon sivutuotteena, kuin Tanescon ikäloppu turbiinijärjestelmä. Tanesco on epäonnistunut sähkön tuotannossa täysin, eivätkä sen palvelut juurikaan kehity korruption ja tansanialaisen työmoraalin jälkiseurauksina. 

Tanesco haluaa melko valitettavasti säilyttää monopoliasemansa. Sokeritehdas tarjosi Tanescolle mahdollisuutta sähkön ostamiseen, Tanesco ei ollut kiinnostunut. Sen sijaan, että Tanescon johtoporrasta kiinnostaisi tansanialaisten perusoikeudet (joihin mun mielestä sähkö alkaa pikkulhiljaa 2010-luvulla kuulua), niin johtajat pelaavat ihmeellistä hyväveli-kuviota valtion virkamiesten kanssa ja korruptioraha vaihtaa omistajaansa koko ajan.

Silti Tanescon johtoporras esittää suuruudenhullua propagandaa ja elvistelee uutisissa, kuinka Tanesco on valmis ujuttautumaan ulkomaisille sähkömarkkinoille ja tarjoamaan palveluitaan naapurimaihin. Excuse me - Tanesco ei ole onnistunut tarjoamaan sähköjä edes 50% Tansaniasta. 

Tansanialiset ovat kovasti sitä mieltä, että 25.10 valittava presidentti saa ihmeitä aikaan ja Tansania viimeinkin siirtyy nykypäivään. Itse en ole kuitenkaan kovin optimistinen. Koko hallinto on ihan läpimätä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti